سیاهنمایی برخی رسانهها؛ مانعی در مسیر اعتماد به مراکز مشاوره دانشگاه
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ در سال‌های اخیرمراکز مشاوره Ùˆ بهداشت روان در دانشگاه‌های ایران با ØÙ…ایت‌های گسترده‌ای رو‌به‌رو بوده‌اند Ú©Ù‡ بدون Ø´Ú© یکی از نقاط قوت این دوره گسترش Ùˆ بهبود Ú©ÛŒÙیت این خدمات بوده است.
وزارت علوم Ùˆ دیگر نهاد‌های مرتبط با نظام آموزش عالی، گام‌های موثری در جهت تقویت Ùˆ ارتقای Ú©ÛŒÙیت خدمات مشاوره‌ای Ùˆ روان‌شناختی در دانشگاه‌ها برداشته شد Ú©Ù‡ می‌توان آن را یک موÙقیت بزرگ به ØØ³Ø§Ø¨ آورد. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ØŒ برخی رسانه‌ها Ùˆ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ با هد٠تخریب این دستاوردها، به سیاه‌نمایی Ùˆ ØªØØ±ÛŒÙ اطلاعات پرداخته‌اند Ùˆ در تلاشند تا اعتماد عمومی به این مراکز را خدشه‌دار کنند.Â
Â
گزارش اخیر روزنامه «شرق» Ú©Ù‡ ØªØØª عنوان «درز اطلاعات شخصی به بیرون از مراکز مشاوره» منتشر شد، علی‌رغم تلاش برای پرده‌برداری از برخی مشکلات در مراکز مشاوره دانشگاه‌ها، در ØÙ‚یقت، به تضعی٠اعتماد دانشجویان به این مراکز Ùˆ آسیب به سلامت روان آنها منجر می‌شود. در این گزارش، بدون توجه به دستاورد‌های مهم Ùˆ مثبت این مراکز، بیشتر بر مشکلات جزئی Ùˆ نادر Ú©Ù‡ به هیچ‌وجه نمی‌توانند نماینده عملکرد Ú©Ù„ÛŒ مراکز مشاوره دانشگاه‌ها باشند، تأکید شده است. این نوع گزارش‌نویسی نه تنها Ù…Ùید واقع نمی‌شود بلکه در دنیای ØØ³Ø§Ø³ به سلامت روان، می‌تواند عواقب ناگواری به همراه داشته باشد.
Â
سیاه‌نمایی به جای ØÙ…ایت
در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ مراکز مشاوره دانشگاه‌ها با تلاش‌های گسترده وزارت علوم Ùˆ دیگر نهاد‌های آموزش عالی در جهت ØÙ…ایت از سلامت روان دانشجویان به وجود آمده‌اند، این گزارش بیشتر به‌جای پرداختن به دستاورد‌ها Ùˆ خدمات مثبتی Ú©Ù‡ در این مراکز انجام می‌شود، بر مشکلات Ùˆ خطا‌های نادر Ùˆ ØØ§Ø´ÛŒÙ‡â€ŒØ§ÛŒ تمرکز کرده است. به‌ویژه مسئله درز اطلاعات شخصی دانشجویان Ùˆ اخراج از خوابگاه‌ها بعد از خودکشی، مسائل خاص Ùˆ نادری هستند Ú©Ù‡ نباید به‌عنوان تصویری Ú©Ù„ÛŒ از عملکرد مراکز مشاوره منتشر شوند. سیاه‌نمایی از این دست، باعث می‌شود Ú©Ù‡ دانشجویان به جای جلب اعتماد برای Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از خدمات روان‌شناختی، از مراجعه به این مراکز خودداری کنند.
Â
Â
Â
Â
تضعی٠اعتماد به مشاوره‌های دانشگاهی
یکی از اهدا٠اساسی مراکز مشاوره دانشگاه‌ها، ایجاد ÙØ¶Ø§ÛŒ امن Ùˆ ØÙ…ایتی برای دانشجویان است Ú©Ù‡ بتوانند مشکلات روانی Ùˆ عاطÙÛŒ خود را در آنجا Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ù†Ù†Ø¯. اما زمانی Ú©Ù‡ رسانه‌ها به‌جای تأکید بر اهمیت این مراکز، به مسائل ØØ§Ø´ÛŒÙ‡â€ŒØ§ÛŒ مانند «درز اطلاعات شخصی» Ùˆ «کمبود همدلی مشاوران» می‌پردازند، اعتماد عمومی به این مراکز آسیب می‌بیند. دانشجویان ممکن است از ترس انتشار اطلاعات شخصی خود، از مراجعه به مراکز مشاوره اجتناب کنند Ùˆ در نتیجه، مشکلات روانی آنها بدون رسیدگی باقی بماند. این نه‌تنها به آسیب به سلامت روانی دانشجویان می‌انجامد، بلکه به Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ جدی‌تر مانند خودکشی نیز دامن می‌زند.
Â
سلامت روانی دانشجویان، به‌ویژه در شرایط کنونی Ú©Ù‡ ÙØ´Ø§Ø±â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ اقتصادی، اجتماعی Ùˆ ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ بر دوش آنها سنگینی می‌کند، یکی از مهم‌ترین مسائل است. هنگامی Ú©Ù‡ رسانه‌ها بر مشکلات اندک Ùˆ نادر مراکز مشاوره تمرکز می‌کنند، نه‌تنها به‌عنوان یک نهاد خبری وظیÙÙ‡ خود را در اطلاع‌رسانی Ø´ÙØ§Ù انجام نمی‌دهند، بلکه به‌طور غیرمستقیم سلامت روانی دانشجویان را تهدید می‌کنند. سیاه‌نمایی از مراکز مشاوره Ùˆ ایجاد تردید در جامعه دانشجویی، باعث می‌شود Ú©Ù‡ آنها از پیگیری مشکلات روانی خود در Ù…ØÛŒØ·ÛŒ امن Ùˆ تخصصی اجتناب کنند.
Â
نادیده Ú¯Ø±ÙØªÙ† دستاورد‌ها Ùˆ Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§
مراکز مشاوره دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از مشاوران متخصص، خدمات روان‌شناختی مؤثری را به دانشجویان ارائه دهند. این مراکز نقش ØÛŒØ§ØªÛŒ در پیشگیری از Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ روانی Ùˆ ارتقای Ú©ÛŒÙیت زندگی دانشجویان Ø§ÛŒÙØ§ می‌کنند. به‌ویژه طرØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ مانند Â«Ø·Ø±Ø Ø³Ø±Ø¢ØºØ§Ø²Â» Ú©Ù‡ به‌طور خاص به تقویت مهارت‌های روانی Ùˆ ارتباطی دانشجویان تازه‌وارد پرداخته است، از ابتکارات مؤثری است Ú©Ù‡ می‌تواند در کاهش استرس‌ها Ùˆ مشکلات روØÛŒ دانشجویان نقش بسزایی Ø§ÛŒÙØ§ کند. اما Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ در گزارش‌های این چنینی، به این دستاورد‌ها کمتر اشاره شده Ùˆ بیشتر بر مشکلات جزئی Ú©Ù‡ به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند تصویر Ú©Ù„ÛŒ از عملکرد این مراکز باشد، تمرکز شده است.
Â
تخریب اعتماد عمومی به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها به‌ویژه در این شرایط Ø¨ØØ±Ø§Ù†ÛŒ Ú©Ù‡ سلامت روان دانشجویان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، نه تنها Ø¨Ù‡â€ŒÙ†ÙØ¹ هیچ‌کسی نیست، بلکه می‌تواند اثرات منÙÛŒ بلندمدتی به همراه داشته باشد. در صورتی Ú©Ù‡ دانشجویان Ø§ØØ³Ø§Ø³ کنند Ú©Ù‡ به مراکز مشاوره اعتماد ندارند Ùˆ اطلاعاتشان ممکن است Ø§ÙØ´Ø§ شود، از مراجعه به این مراکز اجتناب خواهند کرد Ùˆ این خود می‌تواند زمینه‌ساز بروز Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ شدیدتر Ùˆ تهدید سلامت روانی آنها باشد.
Â
گام‌های مهم در گسترش مراکز مشاوره دانشگاه‌ها در دولت سیزدهم
در زمان دولت سیزدهم، مراکز مشاوره دانشگاه‌ها به یکی از ارکان اصلی خدمات ØÙ…ایتی دانشجویی تبدیل شدند. این مراکز نه تنها به‌عنوان یک نهاد مشاوره‌ای برای مشکلات ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ Ùˆ خانوادگی عمل می‌کنند، بلکه نقش مهمی در مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ روانی Ùˆ پیشگیری از ØÙˆØ§Ø¯Ø« تلخ مانند خودکشی Ø§ÛŒÙØ§ کرده‌اند. در این راستا، ایجاد ساختار‌های جدید برای مشاوره‌های روان‌شناختی Ùˆ برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان Ùˆ مشاوران، از جمله اقدامات اساسی بود. همچنین، اجرای طرØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ مانند Â«Ø·Ø±Ø Ø³Ø±Ø¢ØºØ§Ø²Â» Ú©Ù‡ با هد٠تقویت مهارت‌های ارتباطی Ùˆ روانی دانشجویان تازه‌وارد طراØÛŒ شده بود، قدم مهمی در کاهش مشکلات روØÛŒ Ùˆ روانی دانشجویان برداشته شد.
Â
Â
Â
دستاورد‌های بزرگ در مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ روانی
یکی از دستاورد‌های بزرگ مدیریت دولت سیزدهم در عرصه مشاوره دانشگاه‌ها، مدیریت Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ روانی در میان دانشجویان بود. با توجه به رشد چشمگیر مشکلات روØÛŒ Ùˆ روانی ناشی از ÙØ´Ø§Ø±â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ اقتصادی، اجتماعی Ùˆ همچنین چالش‌های ÙØ±Ø¯ÛŒ دانشجویان، مراکز مشاوره دانشگاه‌ها توانسته‌اند با ارائه خدمات روان‌شناختی مؤثر، از Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ جدی مانند خودکشی پیشگیری کنند. این خدمات در کنار Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ آگاهی عمومی در خصوص اهمیت سلامت روان، باعث شده‌اند تا دانشجویان در مواقع Ø¨ØØ±Ø§Ù†ÛŒ به Ø±Ø§ØØªÛŒ به مراکز مشاوره مراجعه کنند Ùˆ از خدمات مورد نیاز بهره‌مند شوند. با وجود تمامی این دستاوردها، Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ برخی رسانه‌ها Ùˆ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ØŒ تلاش دارند با سیاه‌نمایی Ùˆ ØªØØ±ÛŒÙ واقعیت‌ها، اعتماد دانشجویان به مراکز مشاوره را زیر سوال ببرند.
سازمان امور دانشجویان باید به عنوان نهاد مسئول در عرصه آموزش عالی، همواره دغدغه سلامت روانی دانشجویان را در اولویت قرار دهد. با توجه به ÙØ´Ø§Ø±â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ Ø±ÙˆØ²Ø§ÙØ²ÙˆÙ† ØªØØµÛŒÙ„ی، اجتماعی Ùˆ اقتصادی Ú©Ù‡ بسیاری از دانشجویان با آن مواجه هستند، ضرورت وجود مراکز مشاوره ÙØ¹Ø§Ù„ Ùˆ کارآمد در دانشگاه‌ها بیش از پیش Ø§ØØ³Ø§Ø³ می‌شود. این مراکز نه تنها باید به عنوان یک ابزار ØÙ…ایتی برای Ø±ÙØ¹ مشکلات ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ Ùˆ شخصی دانشجویان عمل کنند، بلکه باید به عنوان یک Ù…ØÛŒØ· امن برای ارائه خدمات روان‌شناختی Ùˆ پیشگیری از Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ روانی Ùˆ اجتماعی، از جمله Ø§ÙØ³Ø±Ø¯Ú¯ÛŒ Ùˆ خودکشی، مورد توجه قرار گیرند.
Â
Â
در این راستا، سازمان امور دانشجویان باید با تقویت این مراکز، آموزش‌های ویژه برای مشاوران Ùˆ روان‌شناسان دانشگاهی ÙØ±Ø§Ù‡Ù… کند Ùˆ به دانشجویان این اطمینان را بدهد Ú©Ù‡ مشکلاتشان در Ù…ØÛŒØ·ÛŒ امن Ùˆ Ù…ØØ±Ù…انه بررسی خواهد شد. همچنین، Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ بودجه Ùˆ منابع مالی برای این مراکز، برگزاری کارگاه‌های آموزشی روان‌شناختی Ùˆ ایجاد ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ برای ØÙ…ایت مستمر از دانشجویان باید جزو برنامه‌های اصلی سازمان قرار گیرد. این اقدامات نه تنها به ارتقای سلامت روان دانشجویان Ú©Ù…Ú© می‌کند، بلکه به بهبود Ú©ÛŒÙیت ØªØØµÛŒÙ„ Ùˆ پیشگیری از Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ نیز منجر خواهد شد.
Â
نقش مشاوره‌های دانشگاهی در دوران ØªØØµÛŒÙ„ دانشجویان بسیار ØÛŒØ§ØªÛŒ است، به ویژه در شرایط ÙØ¹Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ دانشجویان با ÙØ´Ø§Ø±â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ Ø±ÙˆØ²Ø§ÙØ²ÙˆÙ† ØªØØµÛŒÙ„ی، اجتماعی، اقتصادی Ùˆ شخصی روبه‌رو هستند. مشاوره‌های دانشگاهی باید نه تنها به‌عنوان یک نهاد آموزشی برای Ø±ÙØ¹ مشکلات ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ عمل کنند، بلکه باید به‌عنوان یک پناهگاه امن برای دانشجویان در Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ روانی Ùˆ روØÛŒ ظاهر شوند. در این میان، مسئولیت مشاوره‌ها در «داشتن هوای دانشجویان» Ùˆ مراقبت از سلامت روان آنها امری ضروری است.
Â
پشتیبانی در Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ پیشگیری از مشکلات روانی
مشاوره‌های دانشگاهی باید ÙØ¶Ø§ÛŒ امنی ایجاد کنند تا دانشجویان بتوانند به Ø±Ø§ØØªÛŒ مشکلات خود را Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ù†Ù†Ø¯. این ÙØ¶Ø§ باید به‌گونه‌ای باشد Ú©Ù‡ دانشجویان Ø§ØØ³Ø§Ø³ کنند از طر٠مشاوران، به‌ویژه در شرایط Ø¨ØØ±Ø§Ù†ÛŒ مانند Ø§ÙØ³Ø±Ø¯Ú¯ÛŒØŒ اضطراب، استرس Ùˆ ØØªÛŒ اÙکار خودکشی، ØÙ…ایت خواهند شد. در این راستا، مشاوران باید آموزش‌های لازم را برای تشخیص Ùˆ پیشگیری از این Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ داشته باشند Ùˆ با اقدامات مؤثر خود، از بروز ØÙˆØ§Ø¯Ø« تلخ جلوگیری کنند.
Â
ØÙ…ایت در مسائل شخصی Ùˆ خانوادگی
مشاوره‌های دانشگاهی باید برای مشکلات شخصی Ùˆ خانوادگی Ú©Ù‡ می‌تواند بر عملکرد ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ دانشجویان تأثیر بگذارد، نیز راه‌ØÙ„‌هایی ارائه دهند. دانشجویان ممکن است درگیر مشکلاتی مانند مسائل خانوادگی، مشکلات روابط عاطÙÛŒ یا ÙØ´Ø§Ø±â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ اجتماعی شوند Ú©Ù‡ می‌تواند به شدت بر سلامت روان آنها اثر بگذارد. مشاوران باید بتوانند در این زمینه‌ها Ú©Ù…Ú© کرده Ùˆ راه‌های مواجهه صØÛŒØ با مشکلات را به دانشجویان آموزش دهند.
Â
دانشجویان باید Ø§ØØ³Ø§Ø³ کنند Ú©Ù‡ اطلاعات شخصی‌شان در ÙØ¶Ø§ÛŒ مشاوره کاملاً Ù…ØØ±Ù…انه باقی می‌ماند. این Ù…ØØ±Ù…انگی باید به‌گونه‌ای باشد Ú©Ù‡ دانشجویان بدون ترس از Ø§ÙØ´Ø§ شدن مسائل‌شان، با مشاوران در مورد مشکلات خود ØµØØ¨Øª کنند. این اعتماد به مشاوران، تنها با رعایت اصول اخلاقی Ùˆ ØØ±Ùه‌ای در ارائه خدمات مشاوره‌ای به‌دست می‌آید Ùˆ می‌تواند دانشجویان را از بسیاری از Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ مشکلات روانی نجات دهد.
Â
مشاوره‌ها باید خدمات روان‌شناختی با Ú©ÛŒÙیت بالا ارائه دهند Ú©Ù‡ از جدیدترین روش‌ها Ùˆ تکنیک‌های علمی بهره‌مند باشند. این خدمات باید به‌طور مستمر Ùˆ پیوسته به دانشجویان ارائه شود Ùˆ در صورت نیاز، جلسات پیگیری برای دانشجویانی Ú©Ù‡ در ØØ§Ù„ گذراندن مشکلات عمیق‌تر روانی هستند، برقرار گردد. خدمات روان‌شناختی باید برای تمام دانشجویان Ø¨Ù‡â€ŒØ±Ø§ØØªÛŒ قابل دسترسی باشد Ùˆ به‌ویژه در مواقع اضطراری، سریعاً به آنها Ú©Ù…Ú© رسانده شود.
Â
Â
Â
مشاوره‌ها باید نه تنها به مشکلات آنی دانشجویان رسیدگی کنند، بلکه باید در تقویت مهارت‌های اجتماعی Ùˆ روانی آنها نیز نقش Ø§ÛŒÙØ§ کنند. برنامه‌هایی مانند Â«Ø·Ø±Ø Ø³Ø±Ø¢ØºØ§Ø²Â» Ú©Ù‡ با هد٠تقویت مهارت‌های ارتباطی Ùˆ روانی برای دانشجویان تازه‌وارد طراØÛŒ شده است، می‌تواند در بهبود مهارت‌های اجتماعی Ùˆ کاهش مشکلات روانی دانشجویان مؤثر باشد. این نوع برنامه‌ها باید در Ø³Ø·Ø Ú¯Ø³ØªØ±Ø¯Ù‡â€ŒØªØ±ÛŒ در تمام دانشگاه‌ها اجرا شود تا دانشجویان بتوانند به‌طور بهتری با شرایط Ù…Ø®ØªÙ„Ù ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ Ùˆ اجتماعی کنار بیایند.
Â
مشاوره‌ها باید تنها در زمان Ø¨ØØ±Ø§Ù† به دانشجویان Ú©Ù…Ú© نکنند، بلکه باید به‌صورت مستمر Ùˆ در طول دوره ØªØØµÛŒÙ„ØŒ ارتباط خود را با دانشجویان ØÙظ کنند. این ارتباط می‌تواند از طریق جلسات مشاوره منظم، کارگاه‌های آموزشی یا مشاوره‌های گروهی باشد. این اقدامات باعث می‌شود Ú©Ù‡ دانشجویان همواره Ø§ØØ³Ø§Ø³ ØÙ…ایت داشته باشند Ùˆ در مواجهه با مشکلات، برای Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª Ú©Ù…Ú© اقدام کنند.
Â
نقش مشاوره‌های دانشگاهی در مراقبت از دانشجویان Ùˆ توجه به سلامت روان آنها امری بسیار مهم است. مشاوران دانشگاه‌ها باید هوای دانشجویان را داشته باشند، به مشکلات روانی آنها رسیدگی کنند Ùˆ ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ امن Ùˆ ØÙ…ایتی ÙØ±Ø§Ù‡Ù… آورند تا دانشجویان در آن به Ø±Ø§ØØªÛŒ مشکلات خود را Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ù†Ù†Ø¯ Ùˆ از خدمات مورد نیاز بهره‌مند شوند. این مراکز مشاوره باید با تقویت مهارت‌های اجتماعی Ùˆ روانی دانشجویان، ØÙ…ایت‌های مستمر Ùˆ پیگیری‌های مؤثر، به ارتقای سلامت روانی Ùˆ موÙقیت ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ آنها Ú©Ù…Ú© کنند.