خلاصه گزارش تحقيق و تفحص از قوه قضائيه
src=”/files/fa/news/ze=2>
قريب چهار سال از زمان Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù† Ø¨ØØ« تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه كه توسط جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در راستاي اجراي اصل Ù‡ÙØªØ§Ø¯ Ùˆ ششم قانون اساسي Ùˆ به منظور صيانت Ùˆ پاسداري از ØÙ‚وق ØÙ‚Ù‡ مردم است مي‌گذرد Ùˆ Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ از همان روزهاي آغازين، اين تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ با واژه‌هاي اما Ùˆ اگر Ùˆ بايد Ùˆ نبايد مواجه شد چرا كه مسولان قوه قضائيه معتقد بودند با توجه به اينكه عملكرد آنان جنبه ØÙ‚وقي Ùˆ قضايي دارد Ùˆ قاضي استقلال كامل در صدور راي دارد Ùˆ مراجع بالاتري همچون Ù…ØØ§ÙƒÙ… تجديد نظر Ùˆ ديوان عالي كشور به صدور اØÙƒØ§Ù… اشرا٠كامل دارند از اين رو دخالت در امر قضاوت Ùˆ با دسترسي به پرونده‌هاي قضايي را موضوعي نمي‌دانستند كه نمايندگا مجلس به بهانه تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ بخواهند در آن دخالت كنند.
اما از ديگر سو قضوه قضائيه بجز اين موارد همواره از اين تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ استقبال كرده Ùˆ بارها نيز اعلام كرده بود كه تمام تلاش خود را در همكاري با اين تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ انجام خواهد داد اما به نظر مي‌رسد كه ÙØ§Ø±Øº از مواضع ظاهري مجلس Ùˆ قوه قضائيه با اين تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµØŒ گويا چالش‌هايي در اين رابطه از سوي دو طر٠وجود داشته Ùˆ چهارشنبه كه قرار بوده اين گزارش در خانه ملت قرائت شود اين تنش‌هاي پنهان، رنگ علني تري به خود Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ ÙØ¶Ø§ÙŠ Ø¹Ù…ÙˆÙ…ÙŠ مجلس شوراي اسلامي را براي Ù„ØØ¸Ø§ØªÙŠ Ù…Ù„ØªÙ‡Ø¨ ساخته است به گونه اي كه به هنگام قرائت اين گزارش به يكباره صØÙ† علني مجلس دچار ناآرامي شده Ùˆ تعدادي از نمايندگان مجلس با اعتقاد بر اينكه اين گزارش هنوز مراØÙ„ قانوني خود را طي نكرده آن را غير قانوني عنوان كردند Ùˆ معتقد بودند كه چون اين گزارش هنوز در كميسيون قرائت نشده نبايد در صØÙ† علني قرائت شود.
از همين رو جمعي از نمايندگان ÙØ±Ø§ÙƒØ³ÙŠÙˆÙ† اقليت مانند جبارزاده Ùˆ گرامي مقدم Ùˆ تعدادي ديگر از نمايندگان به شدت نسبت به قرائت اين گزارش در جلسه علني چهارشنبه معترض بودند كه همين اعتراضات موجب شد Ù„ØØ¸Ø§ØªÙŠ Ø¬Ù„Ø³Ù‡ مجلس متشنج Ùˆ ناآرام شود، پس از آنكه ØØ¯Ø§Ø¯Ø¹Ø§Ø¯Ù„ اعلام كرد قرائت اين گزارش براي ØÙظ جايگاه Ùˆ اعتبار مجلس ضروري است تعداد زيادي از نمايندگان معترض، جلسه علني را ترك كردند Ùˆ اين در ØØ§Ù„ÙŠ بود كه ØÙ…يدرضا ØØ§Ø¬ بابايي، عضو هيات رئيسه مجلس در ‌آغاز جلسه علني ØµØ¨Ø Ø§Ù…Ø±ÙˆØ² مجلس، گزارش تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه را سومين كار امروز مجلس اعلام كرده Ùˆ Ú¯ÙØªÙ‡ بود كه گزارش هيات تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه ØØ¯ÙˆØ¯ دو Ù‡ÙØªÙ‡ پيش به تصويب كميسيون ØÙ‚وقي Ùˆ قضايي مجلس رسيده Ùˆ تقديم هيات رئيسه مجلس شده Ùˆ امروز هم براي قرائت در دستور كار مجلس قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ اما برخي از نمايندگان مجلس با نظر او مخال٠بوده Ùˆ معتقد بودند كه دستور كار جلسه علني چهارشنبه مجلس، Ø§Ø³ØªÙŠØ¶Ø§Ø ÙˆØ²ÙŠØ± بازرگاني دولت نهم بود كه از دستور كار خارج شده Ùˆ قرائت گزارش تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه كه هيچ گاه از ابتداي Ù‡ÙØªÙ‡ به عنوان دستور كار روز چهارشنبه اعلام نشده به ناگهان به صورت دست نويسي در دستور كار قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است.
Ù…ØÙ…دتقي Ù…ØØµÙ„ همداني، رئيس كميسيون ØÙ‚وقي Ùˆ قضايي مجلس يكي از اين Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ بوده كه در تذكري نيز تاكيد كرده است: گزارش تهيه شده مسير قانوني خود را طي نكرده است.
ناصر نصيري، نماينده مردم گرمي، يكي ديگر از معترضان به قرائت گزارش تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه بوده كه اعتقاد دارد اعتراض آنها به دليل زير پا گذاشتن قانون توسط هيات رئيسه بوده نه عدم قرائت گزارش تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ.
وي معتقد است اين گزارش ابتدا بايد به كميسيون قضايي Ù…ÙŠâ€ŒØ±ÙØªÙ‡ Ùˆ اگر كميسيون آن را تصويب مي‌كرده آنگاه بايد قرائت مي‌شده است.
به Ú¯ÙØªÙ‡ اين نماينده مجلس اين گزارش بايد در دستور Ù‡ÙØªÚ¯ÙŠ Ù…Ø¬Ù„Ø³ قرار Ù…ÙŠâ€ŒÚ¯Ø±ÙØªÙ‡ كه چنين نشده است.
اين Ú¯ÙØªÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ در ØØ§Ù„ÙŠ Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠâ€ŒØ´ÙˆØ¯ كه ØØ³Ù† كامران، رئيس هيات تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ مجلس از قوه قضائيه در واكنش به نمايندگاني كه معتقدند قرائت گزارش تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه مسير قانوني را طي نكرده است با تاكيد بر اينكه گزارش در ØØ¶ÙˆØ± اعضاي هيات تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه، اعضاي كميسيون قضايي Ùˆ نايب رئيس دوم مجلس قرائت شده است، â€ŒØ§ÙØ²ÙˆØ¯: اين گزارش در كميسيون ØÙ‚وقي Ùˆ قضايي مجلس قرائت Ùˆ تصويب شد Ùˆ نوار آن نيز موجود است.
ØØ³Ù† كامران ادامه ‌داد: پس از قرائت، اين گزارش با اكثريت آرا به تصويب رسيد Ùˆ پس از راي گيري هم تمام برگ‌هاي مرتبط را رئيس كميسيون امضا كرد.
نماينده اصÙهان همچنان با ØµØ±Ø§ØØª معتقد است قرائت اين گزراش روند قانوني خود را طي كرده است اما مخالÙين با اصل تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ مخالÙند.
وي بده بستان‌هاي خاص، ÙØ±Ø§Ù‡Ù… كردن آينده كاري مناسب Ùˆ بازگشت به مشاغل قبلي به دليل راي نياوردن در مجلس را از جمله دلايل اين Ù…Ø®Ø§Ù„ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ عنوان مي‌كند.
اما از ديگر سو، سخنان سخنگوي قوه قضائيه كه بعد از قرائت اين گزارش از تريبون مجلس نشست خبري برگزار ‌كرد نيز شنيدني است.
عليرضا جمشيدي در اين خصوص با انتقاد از قرائت گزارش تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه اين گزارش را به دور از شان مجلس Ùˆ ØØ¯Ø§Ø¯Ø¹Ø§Ø¯Ù„ اعلام كرد.
وي ادامه ‌داد: تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه قريب به سه يا چهار سال قبل شروع شد Ùˆ قوه قضائيه در اين رابطه هر نوع همكاري را نسبت به هيات تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ مبذول داشت Ùˆ تعدادي از مسئولان قوه قضائيه در مجلس ØØ§Ø¶Ø± شدند Ùˆ به سئوالات نمايندگان پاسخ‌هاي Ù…Ø´Ø±ÙˆØ Ùˆ Ù…ÙØµÙ„ دادند.
جمشيدي با بيان اين مطلب كه آنچه كه امروز شاهدش بوديم يعني قرائت گزارش تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ مجلس از قوه قضائيه داراي اشكالات شكلي Ùˆ ماهوي زيادي بود، اظهار داشت: قرائت اين گزارش مورد اعتراض جمع زيادي از نمايندگان به خصوص رئيس، مخبر Ùˆ اعضاي كميسيون قضايي بود كه اين خود نشان از اين دارد كه گزارش در چارچوب قانوني تدوين نشده است.
سخنگوي قوه قضائيه با تاكيد بر اينكه گزارش مذكور در دستور كار مجلس قرار Ù†Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ بود، Ú¯ÙØª: براي قرائت گزارش بايد نيمي از نمايندگان نيز ØØ¶ÙˆØ± داشتند Ùˆ در ثاني مهلت قرائت گزارش نيز تمام شده بود كه Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ نمايندگان مجلس به اين اشكالات شكلي توجه نكردند.
جمشيدي Ø§ÙØ²ÙˆØ¯: در اين گزارش اطلاعات نادرست Ùˆ تØÙ‚يقات مبتني بر شنيده‌ها بيشتر آمده است، اين گزارش در شان مجلس نبود به خصوص اينكه در ØÙŠØ·Ù‡ پرونده‌ها Ùˆ ورود ماهوي به پرونده در صلاØÙŠØª هيچ كس جز مقام قضائيه نبود Ùˆ نمايندگان در اين خصوص ØÙ‚ اظهار نظر نداشتند Ùˆ همه اين موارد در ØØ§Ù„ÙŠ است كه از هنگام Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù† تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه تلاش‌ها Ùˆ مقاومت‌هاي زيادي براي جلوگيري از انجام اين تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است Ùˆ روز چهارشنبه نيز تلاش‌هايي براي خوانده نشدن اين گزارش به بهانه در دستور كار نبودن اين تØÙ‚يق Ùˆ تØÙص در مجلس توسط برخي از نمايندگان انجام شد كه با وجودي كه جمعي از نمايندگان صØÙ† علني مجلس را ترك كرده بودند اما سرانجام اين گزارش توسط Ù…ØÙ…د دهقان، نايب رئيس اول كميسيون ØÙ‚وقي Ùˆ قضايي مجلس، در صØÙ† علني مجلس قرائت شد.
بي شك اين گزارش، واكنش‌هاي زيادي را در بين ÙØ¹Ø§Ù„ان سياسي Ùˆ نمايندگان مجلس در آينده نزديك خواهد انگيخت چرا كه اين گزارش در ØØ§Ù„ÙŠ منشتر شده است كه رئيس قوه قضائيه در ديدار با مقامات قضايي در استان كردستان به سر مي‌برد Ùˆ در تهران ØØ¶ÙˆØ± نداشت.
به هر روي بايد منتظر اين واكنش‌ها از سوي دو طر٠قضيه يعني مجلس و قوه قضائيه باشيم.
متن خلاصه گزارش تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه به Ø´Ø±Ø Ø°ÙŠÙ„ است.
مقدمه
“دستگاه قضائي معيار سلامت كشور است اگر دستگاه قضائي درست كاركند ديگر ظلم Ùˆ ÙØ³Ø§Ø¯ØŒ تبعيض تباهي Ùˆ ÙØ³Ù‚ Ùˆ بقيه موارد كه جامعه را ÙØ§Ø³Ø¯ Ùˆ زمين گير مي كند، ريشه كن خواهد شد Ùˆ اگر هم دستگاه قضائي سالم نباشد همه اين جرايم رشد مي كند” (مقام معظم رهبري مدظله العالي)
با صلوات بر پيامبر اعظم(ص) پيامبر نور Ùˆ رØÙ…ت Ùˆ خاندان پاكش، Ø§ØØªØ±Ø§Ù…اً به Ø§Ø³ØªØØ¶Ø§Ø± مي‌رساند: جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در راستاي اجراي اصل Ù‡ÙØªØ§Ø¯ Ùˆ ششم قانون اساسي به منظور صيانت Ùˆ پاسداري از ØÙ‚وق ØÙ‚Ù‡ مردم Ùˆ Ø§Ø³ØªÙŠÙØ§ÙŠ ØÙ‚وق نمايندگي Ùˆ شهروندي، بر اساس استنباط، استنتاج Ùˆ ضرورتي كه از بطن جامعه Ø§ØØ³Ø§Ø³ Ùˆ ادراك مي كردند طي نامه اي به عنوان هيأت رئيسه Ù…ØØªØ±Ù… مجلس درخواست انجام تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه را نمودند.
امر مزبور برابر نص ØµØ±ÙŠØ Ù…Ø§Ø¯Ù‡ (198) آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي از طر٠هيأت رئيسه مجلس به كميسيون قضايي Ùˆ ØÙ‚وقي مجلس بعنوان كميسيون تخصصي ارجاع گرديد.
كميسيون مذكور در اوّلين ÙØ±ØµØª از نمايندگان متقاضي دعوت بعمل آورد Ùˆ دلايل آنان مبني بر ضرورت انجام امر تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از دستگاه مذكور را استماع Ùˆ پس از بررسي، در تاريخ 2/10/83 نظر خود را داير بر تصويب تقاضاي نمايندگان مزبور به مجلس Ù…ØØªØ±Ù… تقديم نمود.
مجلس شوراي اسلامي به عنوان مظهر اراده ملي با درك صØÙŠØ از وضعيت موجود به منظور ØØ³Ù† جريان امور، تقويت Ùˆ تØÙƒÙŠÙ… دستگاه قضايي كشور، شناسايي Ùˆ معرÙÙŠ موانع، مشكلات Ùˆ چالش‌هاي پيش روي قوه قضائيه، ÙŠØ§ÙØªÙ† نقاط ضع٠و قوت، ارتقاي كارايي Ùˆ بهره‌وري، ÙŠØ§ÙØªÙ† راهكارها Ùˆ سازوكارهاي مناسب Ùˆ مؤثر به منظور سرعت بخشيدن به روند رسيدگي Ùˆ كاهش اطاله دادرسي پرونده‌ها Ùˆ در نهايت Ø±ÙØ¹ هرگونه آثار Ùˆ مظاهر ÙØ³Ø§Ø¯ Ùˆ تبعيض Ø§ØØªÙ…الي از پيكر اين نهاد مقدس در شصت Ùˆ نهمين جلسه علني مورخ بيست Ùˆ نهم دي ماه 1383 خود، ضرورت انجام امر تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از عملكرد قوه قضائيه را ØÙˆÙ„ Ù…ØÙˆØ±Ù‡Ø§ Ùˆ موضوعات ذيل به تصويب رسانيد:
1- بررسي گزارشهاي مربوط به بهره‌برداري شخصي برخي ازقضات ومقامات قضائي ازموقعيتهاي اداري وشغلي
2- نظارت بر سلامت مالي و اخلاقي كاركنان و قضات دادگستري
3- عملكرد قوه قضائيه در ارتباط با مبارزه با Ù…ÙØ§Ø³Ø¯ اقتصادي
4- بررسي Ù†ØÙˆÙ‡ برخورد با ناهنجاريهاي اجتماعي
5- بررسي وپيگيري گزارشهاي واصله درخصوص عملكرد سازمانهاي ثبت اسنادواملاك، ØÙاظت اطلاعات، سازمان بازرسي كل كشور Ùˆ سازمان زندانها
6- عملكرد قوه قضائيه درتكريم ارباب رجوع توسط مسئولان، متصديان و قضات
7- Ù†ØÙˆÙ‡ هزينه مبالغ مربوط به ماده 191 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي Ùˆ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÙŠ
8- Ù†ØÙˆÙ‡ اجراي ÙØ±Ø§Ù…ين مقام معظم رهبري
9- عملكرد قوه قضائيه در اجراي اصول 49 و 142 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران
كميسيون متعاقباً اقدام به انتخاب اعضاي هيأت نمود Ùˆ در مرØÙ„Ù‡ اول جناب آقاي ØØ³ÙŠÙ† نجابت Ùˆ سپس آقاي ØØ³Ù† كامران به عنوان رئيس Ùˆ آقايان: Ù…ØÙ…د خوش‌چهره، عليرضا زاكاني، الياس نادران، Ù…ØÙ…د دهقان، سيدمØÙ…دصادق نيرومند، رشيد جلالي Ø¬Ø¹ÙØ±ÙŠØŒ Ø³ÙŠØ¯ØØ³Ù†â€ŒØ¢Ù‚ا ØØ³ÙŠÙ†ÙŠ Ø·Ø¨Ø§Ø·Ø¨Ø§ÙŠÙŠØŒ سيدمرتضي موسوي، ØØ³Ù† نوعي اقدم، Ù…ØØ³Ù† كوهكن، Ø³ÙŠØ¯ØØ³Ù† شجاعي كياسري، بايرام‌گلدي برمك، سعيد ابوطالب، مهدي كوچك زاده Ùˆ خانمها نيره اخوان Ø¨ÙŠØ·Ø±ÙØŒ ÙØ§Ø·Ù…Ù‡ آجرلو Ùˆ عشرت شايق به عنوان اعضاء Ùˆ آقاي ابوالقاسم بهجويان بعنوان دبير هيأت معرÙÙŠ گرديدند.
در اين راستا دستگاه قضايي كشور علي رغم ÙØ±Ù…ايشات Ùˆ رهنمودهاي مؤكد مقام معظم رهبري كه در زمينه‌ي ضرورت پاسخگويي مسؤولان به مردم، مكرراً رهنمودهايي را اعلام ÙØ±Ù…وده اند، نه تنها به هيچيك از مكاتبات Ùˆ بيش از 300 سؤال مطروØÙ‡ از سوي هيأت به عنوان نمايندگان مردم در مقام پاسخ برنيامد بلكه در مقام ØØ§Ùظ Ùˆ مجري قانون نيز علي رغم ØµØ±Ø§ØØª نص ماده (201) آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي Ùˆ اصل (76) قانون اساسي، در ÙØ±Ø§ÙŠÙ†Ø¯ پاسخگويي، گزينه اتلا٠وقت را انتخاب نمود.
معذالك هيأت در جهت صيانت Ùˆ ØÙظ Ù…ØµØ§Ù„Ø Ù†Ø¸Ø§Ù… Ùˆ جلوگيري از بروز هرگونه چالش Ø§ØØªÙ…الي در روابط بين دو قوه، از بدو ØØ±ÙƒØª با هد٠تشويق Ùˆ ترغيب قوه قضائيه به اجراء Ùˆ تن دادن به قانون Ùˆ ابهام زدايي Ùˆ Ø´ÙØ§Ù سازي موارد مطروØÙ‡ بدور از هرگونه Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡ Ùˆ جنجال سياسي، پيوسته تلاش خود را از طريق رايزني با مقامات دستگاه قضايي آغاز نمود Ùˆ در اين راستا جلسات متعددي را با برخي از مسؤولان قوه قضائيه برگزار كرد تا اينكه نهايتاً در روزهاي پاياني سال 84 يعني مقارن با روزهاي اتمام وقت قانوني كار هيأت، بر اساس دستور Ø´ÙØ§Ù‡ÙŠ Ø±ÙŠØ§Ø³Øª Ù…ØØªØ±Ù… قوه قضائيه به مسؤولان Ùˆ مقامات دستگاه قضايي، آمادگي خود را جهت همكاري با هيأت اعلام نمودند كه منجر به تشكيل جلسه مورخ 9/12/84 بعضي از مسؤولان قوه قضائيه Ùˆ اعضاي هيأت در Ù…ØØ¶Ø± رياست Ù…ØØªØ±Ù… مجلس شوراي اسلامي گرديد ليكن Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ مقامات قوه قضائيه نه تنها در زمينه ØªÙØ§Ù‡Ù…ات موردپذيرش خود، هيچگونه اقدام جدي بعمل نياوردند بلكه طي نامه اي به هيأت مجدداً سازمان ØÙاظت اطلاعات قوه قضائيه را نيز از انجام امر تØÙ‚يق ÙˆØªÙØØµ مستثني اعلام نمودند.
به هر تقدير با اينكه هيأت در زمان قانوني كار خود، بر اساس اسناد Ùˆ مدارك در اختيار، نسبت به تهيه Ùˆ تنظيم پيش‌نويس گزارش خود اقدام نموده بود، در تاريخ 22/1/1385 رياست Ù…ØØªØ±Ù… قوه قضائيه طي نامه اي خطاب به رياست Ù…ØØªØ±Ù… مجلس شوراي اسلامي مرقوم ÙØ±Ù…ودند: “بنابر قانون اساسي Ùˆ آئين نامه داخلي مجلس، وجود چنان اختياري، Ù…ØÙ„ ترديد Ùˆ تأمل مي باشد. با اين ØØ§Ù„ در جهت تعامل ÙÙŠ مابين قوا Ùˆ پيشگيري از بروز چالش هاي Ø§ØØªÙ…الي از Ø¨ØØ« قانوني اغماض مي گردد Ùˆ آمادگي اين قوه را براي اجراي تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ Ùˆ بررسي عملكرد ØÙˆØ²Ù‡ معاونت اداري Ùˆ مالي Ùˆ سازمانهاي تابع (غير از سازمان قضايي نيروهاي مسلØ) اعلام مي‌دارد… ”
در پاسخ به نامه مذكور رياست Ù…ØØªØ±Ù… مجلس شوراي اسلامي در تاريخ 2/2/85 طي نامه‌اي بعنوان ØØ¶Ø±Øª آيت ا… شاهرودي مرقوم ÙØ±Ù…ودند: “… از نظر مجلس شوراي اسلامي، تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه امري منطبق با قانون اساسي Ùˆ Ø¯Ø±ØØ¯ÙˆØ¯ وظاي٠و اختيارات مجلس Ù…ØØ³ÙˆØ¨ مي شود Ùˆ اگر ترديد Ùˆ تأملي در اين مسأله وجود داشته باشد طبعاً تنها راه Ø±ÙØ¹ ترديد، تقاضاي ØªÙØ³ÙŠØ± از شوراي نگهبان خواهد بود. كه در اين زمينه در تاريخ 9/4/1362 ØŒ از جانب شوراي نگهبان در پاسخ Ø§Ø³ØªÙØ³Ø§Ø±ÙŠÙ‡ شماره 4536 مجلس شوراي اسلامي، ØªÙØ³ÙŠØ±ÙŠ Ø§Ø¹Ù„Ø§Ù… شده كه دال بر وجود چنين اختياري است Ùˆ…”
در اين ÙØ±Ø§ÙŠÙ†Ø¯ قوه قضائيه دايره استثنائات Ùˆ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÙŠØªâ€ŒÙ‡Ø§ÙŠ ØªØ¹Ø§Ù…Ù„ Ùˆ همكاري با هيأت را گسترش داد تا جايي كه Ù…ØØ¯ÙˆØ¯Ù‡â€ŒÙŠ ØªØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه را ØµØ±ÙØ§Ù‹ درچارچوب Ùˆ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯Ù‡â€ŒÙŠ Ø§Ø¯Ø§Ø±ÙŠ Ùˆ مالي جايز دانسته Ùˆ در اين ØÙˆØ²Ù‡ نيز بعد از سپري شدن ماهها، معاونت اداري Ùˆ مالي قوه قضائيه پاسخ قانع كننده اي ارائه نداده است. لازم به يادآوري است كه هيأت تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ جهت نشان دادن ØØ³Ù† نيت خود Ùˆ تعامل مثبت با قوه قضائيه در تاريخ 4/2/86 در نامه اي به شماره 860117/12 بعنوان ØØ¶Ø±Øª آيت اله شاهرودي بدين مضمون (Ø§ØØªØ±Ø§Ù…اً از آنجا كه گزارش تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه به اتمام رسيده Ùˆ هيأت در نظر دارد پاسخ مسئولين Ù…ØØªØ±Ù… را در ارتباط با مراتب مورد نظر استماع نمايد مزيد تشكر خواهد بود ÙØ±Ø¯ يا Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÙŠ Ø±Ø§ جهت اين مهم معرÙÙŠ ÙØ±Ù…ائيد) ارسال نمود Ùˆ ØØ¶Ø±Øª آيت اله شاهرودي طي نامه شماره 354Ù…/ال٠مورخ 15/2/86 مقرر ÙØ±Ù…ودند “بررسي شود” Ùˆ تا زمان تصويب كليات گزارش در كميسيون Ø§ØØ¯ÙŠ Ø¬Ù‡Øª بررسي پيشنهاد به اين هيأت معرÙÙŠ نشده است.
همچنين هيأت تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ در آذرماه 86 عين گزارش 81 ØµÙØÙ‡ اي تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ را طي نامه اي براي رياست Ù…ØØªØ±Ù… قوه قضائيه ارسال نمود كه در صورت وجود اسناد معتبردر اين قوه Ùˆ دستگاههاي ذيربط در مقام پاسخ به گزارش هيأت برآيند ليكن قوه قضائيه اين بار نيز هيچ پاسخ مستدلي به گزارش هيأت ارائه نكرد. هيأت تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ گزارش خود را براي كميسيون قضايي Ùˆ ØÙ‚وقي ارسال نمود Ùˆ پس از استماع نقطه نظرات اعضاي Ù…ØØªØ±Ù… كميسيون Ùˆ Ø±ÙØ¹ برخي ايرادات وارده، جلسه مشترك كميسيون Ùˆ اعضاي هيأت تØÙ‚يق ÙˆØªÙØØµ در تاريخ 10/2/87 در كميسيون با ØØ¶ÙˆØ± ØØ¶Ø±Øª ØØ¬Øª الاسلام والمسلمين ابوترابي نايب رئيس Ù…ØØªØ±Ù… مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. در اين جلسه برخي اعضاي هيأت رئيسه مجلس بر لزوم خلاصه شدن گزارش به ØµÙØØ§Øª كمتر جهت امكان قرائت آن در صØÙ† تأكيد نمودند لذا هيأتي براي خلاصه نمودن گزارش انتخاب Ùˆ در نهايت متن خلاصه شده گزارش در جلسه مشترك كميسيون قضايي Ùˆ ØÙ‚وقي Ùˆ هيأت تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ در تاريخ 17/2/87 با ØØ¶ÙˆØ± نايب رئيس Ù…ØØªØ±Ù… مجلس قرائت شد Ùˆ به تصويب اكثريت اعضاي جلسه رسيد.
با پيگيري مقامات قضايي Ùˆ ميانجيگري مسئولان دلسوز مجلس شوراي اسلامي به اعضاي هيأت توصيه گرديد در صورت ارائه اسناد جديد از Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ú¯Ø²Ø§Ø±Ø´ دريغ نشود، اعضاي هيأت نيز از باب وظيÙÙ‡ اعتقادي (نه قانوني) Ùˆ از اين جهت كه هيچ ØÙ‚ÙŠ از كسي ضايع نشود در چندين جلسه ÙØ´Ø±Ø¯Ù‡ كه ØØ¯ÙˆØ¯ بيست ساعت به طول انجاميد اسناد ارائه شده توسط برخي مقامات قضايي را مورد بررسي قرار داد Ùˆ بدون تعصب گزارش خود را بر اساس اسناد قبلي Ùˆ اسناد ارائه شده جديد تنظيم نمود.
با توجه به مطالب Ùوق بسيار روشن است كه امكان تØÙ‚يق ÙˆØªÙØØµ مطلوب Ùˆ كامل Ùˆ ÙØ±Ø§Ú¯ÙŠØ± از قوه قضائيه براي هيأت وجود نداشته است Ùˆ اعضاي هيأت با سختي Ùˆ صر٠وقت بسيار تنها توانسته اند به گوشه‌هايي از مسائل قوه قضائيه دست يابند Ùˆ اكنون اين گوشه هاي خلاصه شده را بعنوان اولين گزارش تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ از قوه قضائيه در تاريخ انقلاب اسلامي تقديم نمايندگان Ù…ØØªØ±Ù… مجلس شوراي اسلامي Ùˆ ملت شري٠ايران مي نمايد. اميد است اين اقدام ÙØªØ بابي باشد تا نمايندگان دوره هشتم مجلس‌شوراي اسلامي اين‌وظيÙÙ‡ نظارتي‌را كه با تلاش ومجاهدت ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† درمجلس Ù‡ÙØªÙ… نهادينه شده به Ù†ØÙˆ مطلوبتري به‌انجام ‌برسانند.
1- Ù†ØÙˆÙ‡ اجراي ÙØ±Ø§Ù…ين مقام معظم رهبري
نقش ويژه Ùˆ اهميت جايگاه قوه قضائيه در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران ايجاب مي نمود تا قوه قضائيه با بهره‌گيري از رهنمودها Ùˆ ÙØ±Ø§Ù…يني كه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) كراراً در ديدارها Ùˆ ملاقاتهاي خصوصي Ùˆ عمومي خود با مقامات، مسئولين Ùˆ Ø§ØµØØ§Ø¨ قضاء ابلاغ ÙØ±Ù…وده اند گام موثري برمي‌داشت تا نماد بيروني آن اقدامات مشهود Ùˆ ملموس شود.
2-عملكرد قوه قضائيه در رابطه با Ø³ÙˆØ¡Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ برخي مسئولان Ùˆ قضات از موقعيت شغلي خود:
الÙ) ÙØ±ÙˆØ´ سوالات كنكور دانشگاه آزاد اسلامي سالهاي 1382 Ùˆ1383 Ùˆ آزمون دستياري پزشكي سال 1382 در سالهاي اخير موضوع Ø§ÙØ´Ø§Ø¡ ÙØ±ÙˆØ´ سئوالات كنكور سراسري دانشگاه آزاد اسلامي Ùˆ آزمون دستياري پزشكي باعث تشويش اذهان عمومي بخصوص جوانان شد تا جائي كه اين مهم به يك موضوع ملي وكشوري تبديل گرديد.
در خصوص پرونده هاي ÙØ±ÙˆØ´ سئوالات Ùˆ پاسخنامه هاي كنكور دانشگاه آزاد اسلامي در سال 1382چهار پرونده كه اصلي بودن سئوالات Ùˆ پاسخنامه هاي آنها در مجاري قانوني Ù…ØØ±Ø² گشته Ùˆ صورت جلسات كش٠آنها نيز مربوط به قبل از برگزاري آزمون مي باشد تشكيل شده است. دو پرونده در تهران به كلاسه 82/2د/854 مورخ 17/7/1382 Ùˆ كلاسه 82/ب/1365 مورخ تيرماه 82 بوده Ùˆ يكي در يزد وديگري مربوط به كرمان ØªØØª كلاسه 82/12/933 مي باشد. پرونده هاي يزد وكرمان ØªØØª عنوان ØØ¶ÙˆØ± متهمان اصلي در تهران با صدور قرار عدم صلاØÙŠØª مرجع رسيدگي كننده به صلاØÙŠØª تهران به دادسراي تهران Ùˆ سپس به بازپرسي شعبه اول دادسراي ناØÙŠÙ‡ يك تهران ارجاع مي شوند. در شعبه مربوطه پرونده ارجاعي از يزد Ùˆ پرونده تشكيل شده در تهران به كلاسه 82/ب/1365 بدون ثبت در شعبه ارجاع شده، Ù…Ùقود شده كه با پيگيري انجام شده بدل آنها در اين شعبه بعد از بيش از دو سال براي پرونده ارجاعي از يزد Ùˆ بيش از يك سال براي پرونده كلاسه 82/ب/1365 بازسازي مي شوند. چهار پرونده مذكور قريب دو سال دچار اطاله دادرسي شده Ùˆ تاريخ قرار مجرميت Ùˆ ÙƒÙŠÙØ±Ø®ÙˆØ§Ø³Øª آنها بعد از پيگيري نمايندگان مجلس Ùˆ تشكيل جلسه مشترك نمايندگان مجلس با دادستان تهران در كميسيون اصل نود در مورخ 14/4/1384 مي‌باشد.
تغيير مكرر شعب رسيدگي كننده وبازپرس پرونده هاو تاخير در تعيين ضابط پرونده ها تا بعد از برگزاري جلسه كميسيون اصل نود مجلس در مورخ 14/4/1384از يك سو Ùˆ عدم پيگيري جهت دستيابي به متهمان اصلي پرونده هاي كلاسه 82/2د/854 Ùˆ كلاسه 82/ب/1365 كه يكي ازآنها معاون وقت دانشگاه آزاد اسلامي Ùˆ ديگري از مرتبطين با اين دانشگاه مي باشد، سبب اطاله دادرسي Ùˆ از ابهامات رسيدگي به اين پرونده ها مي باشد. Ù…Ùقودشدن پرونده كلاسه 82/ب/1365 با شكايت برخي از مطلعان در كميسيون اصل نود Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯ Ùˆ از سوي دادسراي عمومي انقلاب تهران پاسخ قانع كننده اي Ø¯Ø±ÙŠØ§ÙØª نگرديد.
درسال 1383 در ادامه رسيدگي به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª آموزشگاههاي كنكور پرونده اي در شعبه 12 ناØÙŠÙ‡ 7 تهران تشكيل Ùˆ با بررسي شبكه ÙØ±ÙˆØ´ سئوالات كنكور دانشگاه آزاد اسلامي وسراسري، بيش از دويست Ù†ÙØ± ازمتهمين Ø§ØØ¶Ø§Ø± وبعضاً بازداشت مي شوند. در بازپرسي، متهمان اقارير صريØÙŠ Ø±Ø§ در خصوص ÙØ±ÙˆØ´ سئوالات ويا سوء Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ Ùˆ ÙØ³Ø§Ø¯ بيان مي نمايند ولي با ادامه پيگيري‌هاي بازپرس اين شعبه ÙˆØ§ØØ¶Ø§Ø±ÙŠÙƒÙŠ Ø§Ø² متهمان مرتبط با يكي از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي در تاريخ 16/3/1384 ØŒ در مورخ 23/3/1384 دادستان تهران با دستور مورخ 21/3/84 رياست Ù…ØØªØ±Ù… قوه قضائيه ايشان را جابجا Ùˆ رسيدگي به پرونده ها را به بازپرسي شعبه دوم ارجاع مي نمايد وبازپرس اين شعبه ضمن اعلام ÙƒÙØ§ÙŠØª تØÙ‚يقات، براي اكثريت متهمين Ùوق الذكر با اعلام Ùقد ادله اثباتي قرار منع پيگرد صادر مي‌كند!
در Ù…ÙˆØ±Ø¯ÙØ±ÙˆØ´ سئوالات آزمون دستياري كه از اواخر دهه Ù‡ÙØªØ§Ø¯ آغاز Ùˆ در سال هاي 81 Ùˆ 82 گسترش ÙŠØ§ÙØªØŒ موضوع با تØÙ‚يق ÙˆØªÙØØµ نمايندگان مجلس وبا تاكيدات كميسيون اصل 90 پيگيري شد.
در پي ارائه گزارش ØªØ®Ù„ÙØ§Øª برگزاري آزمون دستياري سال 82 به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي وانجام تØÙ‚يق ÙˆØªÙØØµ در خصوص آن، پرونده اي در شعبه 12 ناØÙŠÙ‡ 7 تهران تشكيل وبا بررسي بيست ودو ØÙˆØ²Ù‡ برگزاري Ø§Ù…ØªØØ§Ù†Ø§Øª در Ù‡ÙØª ØÙˆØ²Ù‡ شصت وهشت Ù†ÙØ± را Ø§ØØ¶Ø§Ø± وبا بازداشت تعدادي از آنها شصت وسه Ù†ÙØ± به جرم خويش اقرار نموده Ùˆ طي ØªØ´Ø±ÙŠÙØ§Øª قانوني شش Ù†ÙØ± اوليه به دادگاه معرÙÙŠ گرديدند كه دو Ù†ÙØ± آنها در دادگاه بدوي وتجديد نظر Ù…ØÙƒÙˆÙ… گرديده اند.
با ادامه پيگيري ها، بازپرس اين شعبه در تاريخ 23/3/1384 جابجا شده واين پرونده ها نيز به بازپرس شعبه دوم ارجاع مي شود Ùˆ با اعلام ÙƒÙØ§ÙŠØª تØÙ‚يقات توسط بازپرس اين شعبه عملاً پيگيري موضوع در 15 استان ديگر منتÙÙŠ مي شود. جالب توجه است كه پس از جابجا شدن بازپرس مستقل اين پرونده در تاريخ 23/4/84 شكايتهاي هماهنگ شده اي با متون ÙˆØ§ØØ¯ از طر٠متهمين عليه او اقامه مي‌گردد. لازم به ذكر است با صدور قرار مجرميت توسط بازپرس شعبه 12 ناØÙŠÙ‡ 7 در مورخ 11/8/84 يكي از كارمندان وزارت بهداشت ØŒ درمان وآموزش پزشكي آقاي “Ù…- ر- Ø” به عنوان متهم ردي٠اول پرونده در دادگاه به سه سال ØØ¨Ø³ ØŒ Ø§Ù†ÙØµØ§Ù„ ابد از خدمات دولتي ØŒ پرداخت 000/000/183 ريال معادل دو برابر مال نامشروع ØªØØµÙŠÙ„ شده Ùˆ ضبط 000/500/91 ريال اصل مال نامشروع Ù…ØÙƒÙˆÙ… گرديده كه اØÙƒØ§Ù… وي دردادگاه تجديد نظر ابرام شد ولي در ادامه پيگيري اين پرونده بازپرس جديد مستقر در شعبه دوم ضمن اعلام ÙƒÙØ§ÙŠØª تØÙ‚يقات، براي همين ÙØ±Ø¯( Ù… ر- Ø) كه در شبكه ØªØØª نظر وي بالغ بر چهارميلياردوهشتصدو پنجاه ميليون ريال سئوال ÙØ±ÙˆØ®ØªÙ‡ شده كه براي ده درصد آن ØÙƒÙ… Ùوق الذكر صادر شده بود براي نود درصد ديگر از اتهاماتي كه دقيقاً شبيه اتهامات قسمت اول مي باشد، بدون اينكه نسبت به ضبط مبالغ نامشروع مكتسبه ØÙƒÙ…ÙŠ صادر شود،توسط بازپرس شعبه دوم با بيان Ùقد ادله اثباتي قرار منع پيگرد صادر مي شود كه با عدم قبول نظر بازپرس توسط دادستان Ùˆ تأييد نظر دادستان توسط دادگاه مجدداً پرونده به همان شعبه ارجاع شده است. ØªÙˆØ¶ÙŠØ Ø§ÙŠÙ†ÙƒÙ‡ بازپرس شعبه دوم، پرونده 41 Ù†ÙØ± از خريداران سوال را براي بررسي در كميته منتخب قانون Ù†ØÙˆÙ‡ رسيدگي به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª آزمونهاي سراسري مصوب 6/7/84 به وزارت بهداشت ارسال مي نمايد. برابر اين قانون كميته منتخب 21 Ù†ÙØ± از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÙŠ ÙƒÙ‡ با خريد سوال در Ø§Ù…ØªØØ§Ù† دستياري سال 82 قبول شده بودند را از ادامه ØªØØµÙŠÙ„ Ù…ØØ±ÙˆÙ… نموده ليكن با توجه به Ù…ÙØ§Ø¯ قانون مذكور دادسرا نيز موظ٠به برخورد با جرائم اين Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ بوده كه در اين خصوص اقدامي صورت Ù†Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است.
ب) اشاره به عملكرد رياست اسبق دادگستري خراسان (آقاي ي)
آقاي “ÙŠ” رئيس سابق دادگستري استان خراسان رضوي چندين هكتار از اراضي اطرا٠مشهد را بصورت غيرقانوني به تصر٠خود درآورده Ùˆ با روابط ناسالم اقدام به تنظيم سند ملك به نام مادر خود نموده است. ايشان با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از موقعيت شغلي خود موÙÙ‚ به اخذ مجوز ØÙر چاه در دشت ممنوعه مشهد Ùˆ امتياز برق شده است كه در مورد عملكرد ايشان سوالاتي از رياست Ù…ØØªØ±Ù… قوه قضائيه Ø·Ø±Ø Ú¯Ø±Ø¯ÙŠØ¯ كه تا اين تاريخ بدون جواب مانده است.
ج) اشاره به عملكرد رياست سابق دادگستري خوزستان (آقاي س.ب)
گزارش Ø³ÙˆØ¡Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ آقاي “س.ب” در دوره مسئوليت خود بعنوان رياست دادگستري استان خوزستان به هيأت تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ واصل شده است. طبق اسناد موجود نامبرده علاوه بر قبيله گرايي در دوران مسئوليت Ùˆ انتصاب اقوام خود بعنوان دادستان Ùˆ يا معاون اداري Ùˆ مالي Ùˆ رياست ØÙاظت اطلاعات دادگستري در استان. در مورد ايشان گزارشاتي نيز در مورد Ø³ÙˆØ¡Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ مالي Ùˆ ØØ°Ù نيروهاي ارزشي Ùˆ ميدان دادن به Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ مسئله دار به هيأت واصل شده است. يادآوري مي شود ايشان پس از طي دوران مسئوليت در خوزستان به عنوان معاون قوه قضائيه منصوب مي شود كه پس از مدتي توسط رياست Ù…ØØªØ±Ù… قوه عزل Ùˆ بعنوان رئيس دادگستري يكي از استانهاي شمالي منصوب مي گردد. درخصوص نامبرده نيز سئوالاتي از رياست Ù…ØØªØ±Ù… قوه قضائيه Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ كه پاسخ سئوالات به اين هيأت نرسيده است.
3- عملكرد قوه قضائيه در ارتباط با قاچاقچيان مواد مخدر:
ايران اسلامي به دليل موقعيت جغراÙيائي از مضار مواد مخدر مصون نبوده ودولت در اين مسير سالانه چندهزار ميليارد تومان هزينه مي نمايد دراين راستا تعامل ناجا Ùˆ قوه قضائيه Ùˆ تأثيرات اقدامات هركدام بر ديگري اهميت ويژه اي دارد. براساس بررسي هاي بعمل آمده عدم دقت كاÙÙŠ برخي قضات در رسيدگي پرونده ها، مماشات Ùˆ ضع٠برخورد برخي Ù…ØØ§ÙƒÙ… در رابطه با Ù…ØÙƒÙˆÙ…ين مواد مخدر، اعطاي مرخصي، رهاسازي، متواري شدن Ùˆ عقيم گذاشتن ادامه اقدامات پليسي Ùˆ قضائي Ùˆ اطاله دادرسي باتوجه به ماهيت پرونده هاي مواد مخدر مي تواند اتهاماتي را متوجه مراجع مزبور نمايد.
Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ در سالهاي اخير پس از آزاد شدن قاچاقچيان از زندان برخي از اØÙƒØ§Ù… صادره نقض Ùˆ اموال مصادره شده آنها برگردانده شده است بعنوان مثال در سالهاي 80 تا 82 ØØ¯ÙˆØ¯ 1785 دستگاه خودرو مصادره شده مربوط به سالهاي 67 تا 82 با نقض ØÙƒÙ… به قاچاقچيان برگشت داده شده Ùˆ يا بهاي خودرو به نرخ روز به قاچاقچيان مواد مخدر پرداخت گرديده است.
در مورد مرخصي زندانيان ناشي از جرايم مواد مخدر به قانون ماده ÙˆØ§ØØ¯Ù‡ مصوب 20/10/67 مجمع تشخيص نظام عمل نشده Ùˆ مبناي قانوني اعطاي مرخصي به اين زندانيان معلوم نيست تا جائيكه تنها در يازده استان كشور تعداد 1271 Ù†ÙØ± قاچاقچي مواد مخدر به مرخصي Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ متواري شده اند كه تعداد 616 Ù†ÙØ± آنها Ù…ØÙƒÙˆÙ… به ØØ¨Ø³ ابد بوده يا Ù…ØÙƒÙˆÙ…يت بالاي ده سال داشته‌اند. از طرÙÙŠ تعداد زيادي از اسناد وثيقه كه از اين قاچاقچيان براي مرخصي اخذ شده سند واهي Ùˆ جعلي بوده است. تØÙ‚يقات بعمل آمده نشان مي دهد عموم كساني كه پس از مرخصي متواري شده اند مجدداً به چرخه قاچاق مواد مخدر وارد شده اند. گزارش Ù…Ø´Ø±ÙˆØ Ø§ÙŠÙ† مهم همراه با اسامي اين Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ در اسناد هيأت تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ موجود مي باشد، از باب نمونه قاچاقچي با مشخصات معلوم با 90 كيلوگرم هروئين دستگير Ùˆ توسط شعبه 25 دادگاه انقلاب تهران با سپردن وثيقه آزاد مي شود Ùˆ با وجود اعتراض ناجا نتيجه اي ØØ§ØµÙ„ نمي شود. Ù…ØÙƒÙˆÙ… ديگري در سال 1379 با 1327 كيلوگرم مواد مخدر دستگير Ùˆ به اعدام Ù…ØÙƒÙˆÙ… مي شود ولي در مرØÙ„Ù‡ تجديدنظر با تخÙي٠در ØÙƒÙ… او به ØØ¨Ø³ ابد Ù…ØÙƒÙˆÙ… مي شود وي پس از 2 سال آزاد Ùˆ مجدداً در سال 81 در شهر بيرجند با 91 كيلوگرم كوكائين دستگير Ùˆ به دو سال زندان Ù…ØÙƒÙˆÙ… مي شود Ùˆ پس از آزادي مجدد به اتهام مشاركت در ØÙ…Ù„ 1500 كيلوگرم مواد مخدر دستگير Ùˆ به 20 سال زندان Ù…ØÙƒÙˆÙ… مي شود. وي براي چندين بار از زندان آزاد مي شود. يكي ديگر از قاچاقچيان معرو٠و ØØ±ÙÙ‡ اي به همراه 850 كيلوگرم ترياك دستگير مي شود Ùˆ به 5 سال ØØ¨Ø³ Ùˆ 45 ميليون‌تومان جريمه Ù…ØÙƒÙˆÙ… مي‌گردد نامبرده درتاريخ 26/3/82 با قرار وثيقه 57ميليون‌توماني به مرخصي Ø±ÙØªÙ‡ ومتواري مي‌شود.
در پايان اين قسمت جهت Ø§Ø³ØªØØ¶Ø§Ø± نمايندگان مجلس Ùˆ ملت شري٠ايران معروض مي دارد تعداد 17 پرونده از اين نوع در اختيار هيأت تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ قرار دارد كه در اين پرونده ها قاچاقچيان مواد مخدر پس از دستگيري Ùˆ صدور ØÙƒÙ… Ù…ØÙƒÙˆÙ…يت به Ø§Ù†ØØ§Ø¡ مختل٠از زندان خارج شده Ùˆ مجدداً در ØÙŠÙ† ارتكاب جرم قاچاق مواد مخدر دستگير شده اند. در اين خصوص در تاريخ 1/9/1384 طي نامه اي سوالاتي از رياست Ù…ØØªØ±Ù… قوه قضائيه Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯ كه پاسخ سوالات مطروØÙ‡ به هيأت ارسال نشده است.
به هر تقدير قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب مجمع تشخيص Ù…ØµÙ„ØØª نظام داراي اهداÙÙŠ است كه Ù…ØØ§ÙƒÙ… مكل٠به اجراي آن هستند Ùˆ مسامØÙ‡ در اجراي اØÙƒØ§Ù… صادره يا اصولاً عدم وجود اراده كاÙÙŠ براي صدور اØÙƒØ§Ù… متناسب با جرائم اين Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ Ùˆ عودت دادن اموال مصادره شده Ùˆ اعطاء مرخصي هاي بي مورد Ùˆ صدور رأي باز براي Ù…ØÙƒÙˆÙ…ين مواد مخدر Ùˆ غيره باعث مي‌شود اقتدار نظام مخدوش Ùˆ امر پيگيري Ùˆ تعقيب متهمين از ناØÙŠÙ‡ مأمورين انتظامي با يأس Ùˆ نااميدي صورت گيرد Ùˆ متهمين نيز با اعتقاد به اينكه اگر امروز دستگير شوند ÙØ±Ø¯Ø§ آزاد خواهند شد Ùˆ آثار تنبيهي زندان تأثير چنداني بر آنان ندارد، لذا با اين نوع برخورد هر روز بر مشكلات مربوط به مواد مخدر Ùˆ تأثير آن بر جوانان كشور Ùˆ خانواده هاي آنان اضاÙÙ‡ تر شده است.
4- نگاهي گذرا به عملكرد قوه قضائيه در رابطه با Ù†ØÙˆÙ‡ مبارزه با Ù…ÙØ§Ø³Ø¯ اقتصادي:
برخورد قاطع با Ù…ÙØ§Ø³Ø¯ اقتصادي از درخواست هاي مقام معظم رهبري بوده كه سالهاست به يك تقاضاي ملي تبديل شده است. از بررسي اسناد Ùˆ مدارك موجود Ùˆ بررسي پرونده هاي مربوط به رسيدگي به جرائم اقتصادي به خوبي مي توان نتيجه Ú¯Ø±ÙØª كه Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ در قوه قضائيه اراده لازم براي مجازات مجرمان اقتصادي كمتر مشاهده شده است بلكه با توجه به پرونده هايي كه به هيأت تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ رسيده است بخوبي مي توان مسامØÙ‡ در برخورد با Ù…ÙØ§Ø³Ø¯ اقتصادي Ùˆ بعضاً تباني با Ù…ÙØ³Ø¯Ø§Ù† را Ø¯Ø±ÙŠØ§ÙØª. در اين خصوص با اينكه با ارسال سوالات زيادي براي قوه قضائيه هيأت تلاش نمود كه قوه مذكور را به پاسخگويي وادارد. Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ به سوالات هيأت پاسخي داده نشد عليهذا هيأت 45 پرونده مربوط به Ù…ÙØ§Ø³Ø¯ اقتصادي را خدمت نمايندگان Ù…ØØªØ±Ù… Ùˆ ملت شري٠ايران اعلام مي دارد كه انشاءا… با ارسال گزارش به مرجع ØµØ§Ù„Ø Ù‚Ø¶Ø§ÙŠÙŠ ØªØ®Ù„ÙØ§Øª برخي قضات Ùˆ مسئولان ذيربط مورد پيگيري Ùˆ رسيدگي قرار خواهد Ú¯Ø±ÙØª. باشد كه بيان اين دردها منجر به ايجاد اراده جدي جهت درمان آنها گردد.
5- عملكرد قوه قضائيه در ارتباط با مبارزه با ناهنجاري هاي اجتماعي Ùˆ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÙŠ:
در پي رشد آمارهاي ناشي از Ø§ÙØ²Ø§ÙŠØ´ ÙØ¹Ø§Ù„يت اشرار، اراذل Ùˆ اوباش در جوامع شهري بالاخص در شهرهاي بزرگي چون تهران كه امنيت شهروندي را در سنوات اخير مورد تهديد Ùˆ مخاطره جدي قرار داده است لذا ايجاب مي نمود با ÙØ¹Ø§Ù„يت اطلاعاتي، انتظامي Ùˆ قضايي Ùˆ با همكاري اين قوه با نيروهاي امنيتي Ùˆ انتظامي جهت شناسايي سران اصلي باندهاي زورگير اراذل Ùˆ اوباش در سراسر كشور با مستندسازي از ÙØ¹Ø§Ù„يتهاي Ø±ÙØªØ§Ø±ÙŠ Ø¢Ù†Ø§Ù† كه مخل نظم Ùˆ امنيت عمومي شهر هستند برخورد قضايي قاطع بعمل مي آمد تا از رشد اين پديده مذموم Ùˆ مخل نظم Ùˆ امنيت عمومي در جامعه جلوگيري بعمل مي آمد ليكن عملكرد نيروي انتظامي Ùˆ قوه قضائيه در اين زمينه موجبات رشد Ùˆ ترويج ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ اباØÙŠÚ¯Ø±ÙŠ Ø¯Ø± بين برخي از جوانان را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… آورده بود.
پديده زنان خياباني Ùˆ اشاعه ÙØ³Ø§Ø¯ Ùˆ ÙØØ´Ø§ بعنوان يك آسيب Ùˆ واقعيت اجتماعي پديده‌اي است كه سلامت Ùˆ امنيت روØÙŠØŒ رواني، جنسي، اخلاقي Ùˆ اجتماعي خانواده ها را در معرض تهديد جدي قرار داده است. Ø§ÙØ²Ø§ÙŠØ´ نسبي شمار دختران ÙØ±Ø§Ø±ÙŠ Ø¯Ø± هر سال كه زمينه ساز اصلي ÙØ¹Ø§Ù„يت زنان خياباني هستند نيز از آسيبهاي شديد اجتماعي است كه بسياري از دستگاههاي ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÙŠ Ùˆ انتظامي در اين مشكل اجتماعي مسئول هستند اما آنچه از قوه قضائيه انتظار مي رود برخورد قاطع با اراذل Ùˆ اوباش Ùˆ باندهاي Ø³ÙˆØ¡Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ كننده از زنان Ùˆ دختران مي باشد. گزارشاتي از عملكرد ضعي٠دستگاه قضايي كشور در برخورد با اين پديده Ùˆ باندها Ùˆ شبكه هاي Ø³ÙˆØ¡Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از زنان Ùˆ دختران در داخل وخارج كشور به هيأت تØÙ‚يق ÙˆØªÙØØµ واصل شده است كه نشان دهنده ضع٠قوه قضائيه در برخورد با اين ناهنجاري ها مي باشد. روند موجود موجب تجري مجرمان Ùˆ Ù…ÙØ³Ø¯Ø§Ù† اجتماعي Ùˆ دلسردي ضابطين قضايي در برخورد با اين مشكل در سالهاي اخير شده بود كه بØÙ…دا… با دخالت مقامات عاليرتبه كشور برخورد با Ù…ÙØ§Ø³Ø¯ اجتماعي Ùˆ اراذل Ùˆ اوباش در يكسال اخير روند خوبي پيدا كرده است. در اين خصوص چندين پرونده در اختيار هيأت تØÙ‚يق Ùˆ ØªÙØØµ قرار دارد كه به دليل ØÙظ ØØ±Ù…ت مجلس شوراي اسلامي Ùˆ رعايت ØØ±Ù…ت قلم امكان بيان چگونگي برخورد اين قوه با Ù…ÙØ§Ø³Ø¯ اجتماعي وجود ندارد. اينك تنها به ذكر سه نمونه از موارد در اختيار، بسنده مي‌شود:
1- مجازات‌جريمه سيصدهزارتوماني براي خانمي كه اقرار به Ø§ØºÙØ§Ù„ دختران‌جوان ومعصوم باقصد ÙØ³Ø§Ø¯ÙˆÙØØ´Ø§Ø¡â€ŒÙ†Ù…وده‌است.
2- آزاد كردن متهمان تهيه Ùˆ توزيع مشروبات الكلي Ùˆ Ù…ÙØ§Ø³Ø¯ اجتماعي با اخذ وثيقه هاي سبك براي نمونه داديار شعبه اول دادسراي انقلاب تهران سردسته يكي از باندهاي Ù…ÙØ§Ø³Ø¯ اجتماعي بنام (ع- Ø´) را پس از دستگيري با وثيقه سبك آزاد مي كند.
3- عدم برخورد مناسب با دو Ù†ÙØ± از اراذل Ùˆ اوباشي كه باعث هتك يكي از دختران دبيرستاني در تهران شده بودند.
6- تكريم ارباب رجوع
همانگونه كه مقام معظم رهبري بارها ÙØ±Ù…وده اند دستگاه قضايي بايد مأمن Ùˆ پناهگاه مظلومان باشد اما Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ وضعيت اين دستگاه بگونه اي است كه بسياري از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ ØØ§Ø¶Ø±Ù†Ø¯ از ØÙ‚وق خود بگذرند ولي مراجعه اي به دادگاهها نداشته باشند. عدم برخورد شايسته برخي قضات Ùˆ رؤساي Ø¯ÙØ§ØªØ± دادگاهها با مردم Ùˆ عدم ØØ¶ÙˆØ± به موقع تعدادي از قضات در Ù…ØÙ„ كار خود Ùˆ سردرگمي مردم در مراجعه به دادگاههااز جمله مواردي است كه در 350 Ùقره گزارش مردمي به اين هيأت رسيده است كه اين موارد موجبات نارضايتي مردم را از اين دستگاه ÙØ±Ø§Ù‡Ù… كرده است./انتهاي پيام/